Jak vybrat stan

Jak vybrat stan a co od něho očekáváme?

 

Nabídka stanů se neustále rozšiřuje tak, aby si každý zákazník mohl pořídit takový stan, který bude v co možná největší možné míře vyhovovat právě jeho požadavkům.
 

Než půjdeme stan koupit, musíme si odpovědět na několik zásadních otázek.

 

Kolik dní v roce budu stan používat? Jiný stan výborně vyhoví na pětidennímu splutí Vltavy a jiný dvouměsíčnímu přechodu Sibiře.

 

V jakém časovém horizontu plánujete stan používat? Co kdyby se náhodou za pár let rodina rozrostla nebo naopak potomci prchli pod svůj vlastní stan? Volte vhodnou velikost stanu.

 

Kam se stanem budu jezdit? Jsou Vaším ideálem autokempy u rybníka nebo Vysoké Tatry?

 

Budu se stanem více jezdit autem nebo ho budu více nosit v batohu? Tato otázka úzce souvisí s hmotností a prostorností. Jestliže se stanem v průběhu roku strávíte v horách 3 dny a na druhou stranu 3 týdny při motorizovaných dovolených, je nesmysl kupovat co nejlehčí stan. 3 dny Vás sice nebude v batohu tížit, ale poté si v něm 3 týdny užijete silné nepohodlí, způsobené stísněným prostorem a absencí předsíní.

 

 

Hodlám pod stanem trávit delší pobyty, při nichž se stan den co den staví a boří? Jestli ano, bylo by vhodné připlatit si za stan s duralovými tyčemi. Ty častému ohýbání a povolování čelí o poznání lépe než laminátové a durawrapové pruty. Jestli ale pořizujete rodinný stan, který bude vždy týden někde stát, durawrapové nebo laminátové pruty poslouží výtečně.

 

Mám svoji úroveň pohodlí? Jestli ano, dbejte na to, aby měl stan dostatečně vysoké vstupy a interiér. Rodinný stan, do něhož se musíte při vstupu krčit a v němž se nenarovnáte, je k zlosti.

 

Jsem si 100% jistý, že budu někdy stanovat na sněhu, písku nebo ve skalách? Jestli ano, bude vhodné zvolit stan s víceprutou samonosnou konstrukcí.

 

 

Pokud je nám tohle všechno jasné a na vše jsme si odpověděli, můžeme jít nakupovat.

 

Základní rozdělení stanů

 

Celkově se nabídka na trhu dá rozdělit na základní tři základní kategorie:

Rodinné stany

Turistické stany

Expediční stany

 

Rodinné stany

Dají se koupit za pár stokorun v obchodním domě, ale také za pár desítek tisíc v případě horských stanů používaných expedicemi v base campech

 

Plusy těchto stanů

velký – do stanu se vejde opravdu celá rodina nebo parta kamarádů včetně stolečku, židliček a zahradního grilu

lehký v poměru na osobu – tyto stany jsou těžké, ovšem ubytují poměrně hodně táborníků, tedy pokud se domluvíte s kolegy na sdíleném přenášení, můžete hmotnost ušetřit.

 

Minusy

nestabilní – tyto stany (až na extrémní případy) jsou hodně nestabilní a silnější vítr jim může dělat seriozní problémy.

těžké – Pokud budete tento stan nosit sami, připravte se i na 10ti kilovou zátěž. Primárně jsou tyto stany určeny pro autocamping a tedy dovezení na kolech až na místo.

 

Použití
Tyto stany lze doporučit jednoznačně pro auto-turistiku, kdy si vše dovezete až na místo. Také pokud očekáváte významější vlivy počasí, zvažte jehop použití – rozhodně to není stan do silného větru.

 

Turistické stany

Tato kategorie je suverénně největší  a záleží jen na Vás, pro jakou činnost stan vybíráte. Jestli pro cykloturistiku a pochod (v tom případě budete upřednostňovat jeho nízkou váhu) nebo do kempů.

U stanů je kladen největší důraz na nízkou hmotnost a kvalitní materiály. Vlastnosti stanu a použití je vykoupeno vyšší cenou. Standardem je durawrapová konstrukce, ale i lepší duralová konstrukce. Vodní sloupce jsou dostatečné u všech modelů. Stany od tří osob a výše nabízí i dostatečný komfort při delším pobytu na jednom místě. Některé menší stany mohou sloužit i jako bivakovací stany.

 

Konstrukce
Zde se stále ještě ve většině případů setkáme s klasickou konstrukcí, tedy dva pruty, které se kříží uprostřed stanu. Občas i zde nalezneme třetí prut, který podpíra apsidu. Tento prut někdy bývá také vetknutý do vrchlíku stanu a nevede až k zemi, jeho funkčnost je však stejná. Tyto dodatečné pruty bohužel stabilitu stanu nezajišťují a nezvyšují. Pokud vás zajímají odolnější stany, poohlédněte se po stanech, jejihž pruty se kříží alespoň dvakrát, lépe však víckrát. Častá konstrukce víceprutých stanů se skládá ze tří prutů, které se 4× kříží. Stabilita stanu úměrně roste s počtem křížení prutů. Tato poučka platí univerzálně, tedy například tunelové stany, které nemají ani jedno křížení jsou nestabilní a je třeba je hodně kotvit, pokud se naopak podíváte na konstrukci těch nejstabilnějších stanů určených přímo do horských divokých podmínek, velmi často budou mít konstrukci složenou z mnoha prutů.

 

Materiál
V této kategorii nalezneme již většinou kvalitní materiály tropika a podlážky – ať to budou zátěry nebo silikonizovaná tropika. Stejně jako u předchozí kategorie i zde platí poučka o potřebě co nejvyššího vodního sloupce na podlážce a klidně nižšího na tropiku. Téměř vždy platí přímá úměra mezi odolnosí vůči vodě a paropropustností. Tedy pokud to přeženeme, v igelitu nepromoknete, ale budete opocení jako vrata od chlíva, což také není žádoucí.

 

Švy
Švy by mely být jednoznačně podlepené a pravděpodobně v této kategorii nenaleznete stan s nepodlepený­mi švy.

 

Pruty
Pruty v této kategorii bývají z kvalitního laminátu nebo již z hliníkové slitiny. Laminátové tyčky mají nevýhodu v již výše zmíněné konstrukci vnějších kolínek, která zhoršuje manipulaci při navlékání do tunýlků stanu, pokud však je vnitřní stan zavěšen na háčky nebo provázky, pak tento problém odpadá. Nešvarem laminátových prutů je jejich poměrně významná hmotnost, což – hlavně u víceprutých stanů – může být na obtíž. Hliníkové pruty jsou vrcholem toho co můžete pořídit, většinou nemají vnější kolena, tedy po sestavení je prut naprosto hladký a manipulace s ním je jednoduchá, tyto pruty jsou také mnohem lehčí a odolnější než laminátové. V případě přetížení prutu dochází častěji k jeho ohnutí než k prasknutí, čímž se vyznačují laminátové pruty. Laminátový prasklý prut velmi snadno prorazí tropiko, což v případě silného větru může mít fatální následky. 

 

Kolíky
Kolíky bývají již často z hliníkové slitiny – jsou lehčí a také o něco tlustší, tedy lépe drží v měkkém terénu. Jiné kolíky se v této kategorii standardně nevyskytují, jen občas ještě těžké ocelové.

 

Vychytávky
Jako důležitou vychytávkou je třeba zmínit také kvalitní větrání – pokud tropiko navlhne – jakože vždy v noci navlhne buďto vaším dechem, rosou nebo přeháňkou, vytvoří se na něm film vody, který je nepropustný a nedýcha, tedy se stan začne o to víc zapařovat. tomuto pomůže dobré odvětrání. je dobré si představit, jak se stan bude chovat když bude splihlý a mokry – zda se na větrací otvory nepřilepí kus tropika, který zabrání cirkulaci vzduchu.

 

Shrnutí
Plusy

lehké – tyto stany jsou často poměrně lehké – zvláště pokud mají hliníkové pruty

odolné- konstrukce a materiály nejsou šité horkou jehlou a je možné se na stan spolehnout i při větším větru, nicméně stále nemusí konstrukce vydržet pořádnou horskou vichřici.

vybavené – často u těchto stanů naleznete poustu drobností, které vám ulehčí život a na cestách je velmi oceníte – kapsy, kvalitní zipy, promyšlené větrání.

 

Minusy

Cena – kvalitní stany s hliníkovými pruty již začínají být poměrně drahé, ovšem oceníte jejich trvanlivost a praktičnost.

Použití
Turistické stany jsou jako doma v batůžku a posléze také postavené v tábořišti kdekoliv od české kotliny až po asijské velehory. Kvalitní turistický stan rozhodně odvede dobrou práci i při občasné návštěvě drsnějších podmínek, ovšem pokud se na vás přiřítí divoká bouřka nebo špatné počasí, zvažte nocleh v chatě nebo vyzbrojte váš stan zídkou z kamenů, která jej ochrání před nárazy větru, pořádně ukotvěte a buďte v pozoru – pri nejprudších poryvech je potřeba občas stanu pomosi a z vnitřku držet pruty a tropiko na svém místě.

Expediční stany

Pokud uvažujete o koupi pořádného horského stanu za mnoho tisíc, již pravděpodobně máte zkušenosti s nějakou předchozí kategorií a tedy je možná zbytečné se detailně rozepisovat, pro ilustraci, v čem jsou tyto stany tak odlišné a proč stojí i o mnoho tisíc více než turistické stany.

 

Na co byste si měli dávat pozor při výběru stanu?

 

KVALITA

Kvalita zpracování stanu a použité materiály určují způsob použití, cenu a náročnost podmínek, kterým bude stan vystavován. 

 

HMOTNOST

Stany, které se vozí autem, mohou být těžké. Stany do batohu naopak co nejlehčí. Při porovnávání stanů je dobré pracovat s hmotností na 1 osobu. Větší stany jsou těžší, ale pojmou více osob a hmotnost na osobu často vychází lépe, než u stanů malých. Nejlehčí stan nemusí být současně nejodolnější.

 

POČET OSOB A VELIKOST STANU

Při zjišťování, kolik se vejde do stanu nocležníků, počítejte nejméně se 70cm na šířku pro jednoho. Zkontrolujte si podle rozměrů podlážky vnitřního stanu. 

Pro velikost stanu je důležité určit, zdali se bude počítat s uskladněním bagáže, kol a ostatního vybavení. K tomu jsou vhodné stany s uzavíratelnou předsíňkou a více vchody.

 

SAMONOSNOST, KONSTRUKCE

Samonosný stan je ten, který díky prutové konstrukci snadno postavíte i bez použití kolíků. Může být samonosný celý stan (tvary kopule apod.), nebo jen jeho hlavní, obytná část, přičemž další prostory vyžadují použít kolíky. Stany, které nejsou samonosné (např. tunelové), potřebují k postavení nutně kolíky. Pozor: neukotvený samonosný stan sice stojí, ale vítr ho může odfouknout!

 

DĚLĚNÍ STANŮ PODLE KONSTRUKCE:

- jednovrstvé: používá se u nejlevnějších stanů, nebo naopak u nejdražších (kvůli jednoduchosti konstrukce a nízké váze-expedice apod.)

- dvouvrstvé: nejběžnější konstrukce-vnější stan (tropiko) a vnitřní ložnice

 

FREKVENCE STAVĚNÍ

Stany, které se staví každý večer a ráno se zase balí, musí mít stavbu velmi jednoduchou.

 

STAVBA STANU

- samotný vnitřní stan - stan do nejteplejších nocí - vynikající je, když lze postavit pouze vnitřní stan bez tropika, ten pak slouží pouze jako ochrana před komáry a zajišťuje pocit soukromí, maximálně však větrá, tropiko je v záloze

- samotné tropiko a zrychlená stavba - když vnitřní stan zavěšen na tropiku, pak lze postavit stan najednou. Výhody: při stavění v dešti nezmokne vnitřek stanu a lze postavit pouze samotné tropiko (při výpravě, kde se šetří každý gram nesené hmotnosti) Nevýhody: zpravidla nepůjde postavit samotný vnitřní stan

 

POČET VCHODŮ

Více vchodů přináší pohodlí, zejména při více osobách a zavazadlech ve stanu.

Je-li vchodová předsíňka plná věcí, hodí se druhý vchod.

Při zimním táboření bude šance, že jeden vchod zůstane nezavalen sněhem.

 

ODVĚTRÁVÁNÍ

Jen dobře odvětrávané stany poskytnou dokonalý komfort za každého počasí. Snižují míru kondenzace vlhkosti vzduchu a regulují teplotu ve stanech. 

Větrá se pomocí komínového efektu. Kromě odvětrávacích systémů je dobré, když stan umožňuje masivně větrat otevřeným vchodem, zejména v letním horku (vchod opatřen moskytiérou). Krytý vchod stříškou může větrat i za deště.

 

DODATEČNÁ IMPREGNACE

Časem může začít stan v některých místech protékat, potom je vhodné použití dodatečné impregnace. V dnešní době lze zakoupit:

- spreje - aplikace nastříkáním zvenčí stanu

- zátěry - aplikace zevnitř

- impregnace pro aplikaci vypráním stanu v pračce

 

VÝŠKA STANU

- méně než 110 cm - lze ležet

- 110 cm - lze sedět

- 130 cm - lze klečet

- 180 cm a více - lze stát

 

MATERIÁLY STANŮ

U stanů se dnes nejčastěji setkáme s polyesterem nebo nylonem. Bavlnu naleznete výjimečně na velkých kempových stanech, určených pro dlouhodobé kempování a stálé tábory. Vodě odolnost stanu zajišťuje zátěr na materiálu v několika vrstvách. Nepropustnost se udává ve vodním sloupci, který je stan schopný udržet. Vlivem času se vodní sloupec snižuje.

 

MATERIÁLY VNĚJŠÍHO STANU

Bavlna

+ vzdušnější a příjemnější v horkých podmínkách

- vyšší hmotnost

- nízká odpudivost vody (v porovnání se syntetickými materiály)

- neaplikují se zátěry

 

Polycoton (směs bavlny a polyesteru)

+ lepší mechanické vlastnosti (v porovnání s bavlnou)

+ nižší hmotnost (v porovnání s bavlnou)

+ možná aplikace zátěrů

- vyšší hmotnost a nižší odpudivost vody v porovnání s polyesterem

 

Polyester (PES/PL) – nejčastější materiál

+ vysoká odolnost proti UV záření a teplotním změnám

+ nízká váha

+ dlouhá životnost

- nižší odolnost proti otěru

 

Nylon (polyamid)

+ lepší mechanické vlastnosti v porovnání s polyesterem

+ vyšší odolnost proti otěru

- nižší životnost

- ztráta barev (vyšisování)

- při navlhnutí se prověšuje

 

MATERIÁLY PODLÁŽKY

190T Nylon

+ nízká hmotnost (o 40% lehčí než polyetylen)

+ odolnost proti oděru

+ možná aplikace zátěru nebo laminace

+ dobrá skladnost

 

PE (polyetylen, síla od 140 do 240 g/m2)

+ vyšší odolnost proti oděru (v porovnání s nylonem)

+ lepší izolace od země - v závislosti na síle

+ snadné čištění

- nelze opravovat

- časem praská v ohybech

 

PES (polyester)

+ odolnosti proti oděru

+ možná aplikace zátěru

+ dlouhá životnost

+ nízká váha

 

MATERIÁLY KONSTRUKCE (PRUTŮ)

Laminát (FG – fiberglass)

+ různé průměry nabízí různou tuhost v ohybu

+ pevnost a stabilita stanu

+ nejnižší cena

+ dobrá manipulace díky dobrému ohybu

- vyšší hmotnost v porovnání s duralem

- ve velmi nízkých teplotách může snadněji dojít k prasknutí

- degradace materiálu vlivem času

- kování, které spojuje jednotlivé segmenty, znesnadňuje manipulaci

- není odolný proti UV záření

 

Wrapflex (WF) - DURAWRAP

+ výhody jsou stejné jako u laminátu

+ prut je navíc potažený polyesterovou fólií, která zlepšuje jeho mechanické vlastnosti

+ pevnější a odolnější než laminát

+ rovný lom při zlomení – netřepí se

+ lépe opravitelná

- vyšší cena než u laminátu

- vyšší hmotnost a nižší odolnost než dural

- kování, které spojuje jednotlivé segmenty, znesnadňuje manipulaci

 

Dural

+ pevný a odolný

+ stálé vlastnosti i v nízkých teplotách

+ vnitřní kování – prut je hladký a postavení stanu je jednodušší

+ některé slitiny obsahují skandium pro jistě větší pevnost

- vyšší cena než u laminátu

 

Ocel

+ vysoká pevnost

+ pruty mají pevný tvar, což umožní stavbu stanu „nekopulovitého“ tvaru – rodinného

- vysoká hmotnost

 

VODNÍ SLOUPEC

Důležitým parametrem u stanů je vodní sloupec. Jedná se o nepromokavost tkaniny se zátěrem udávanou číselnou hodnotou. Pro ilustraci si můžeme představit průhlednou svislou trubku, na jejímž spodním konci napneme testovanou tkaninu. Pokud její odolnost proti pronikání vody lze označit vodním sloupcem 2000 mm, můžeme do válce nalít vodu do výšky 2m, aniž by ta začala látkou prosakovat. Zvyšování vodního sloupce tkaniny se dosahuje postupným nástřikem tenkých vrstev izolačního PU materiálu. Čím víc vrstev, tím vyšší vodní sloupec. Spolu s množstvím vrstev stoupá ale i váha a cena takové tkaniny. Zároveň klesá přirozená prodyšnost a zvyšuje se riziko vzniku většího množství kondenzační vody na vnitřní straně tropika stanu. Je důležité najít optimální poměr vodního sloupce tkanin a jeho funkčního využití u jednotlivých modelů stanů. Hodnota vodního sloupce stanu nezáleží pouze na použité tkanině, ale i na technologii šití. Musí být zachována i ve švech a jiných namáhaných místech stanu. PU zátěr zajišťující nepromokavost materiálu vlivem používání, povětrnostních vlivů a UV záření postupně stárne. Skutečný vodní sloupec vašeho stanu časem klesá.

 

Vysoké vodní sloupce nejsou vždy výhodou. Se sílou zátěru roste hmotnost materiálu a zhoršuje se prodyšnost – stany se zapařují.

 

Vodní sloupce samy o sobě neznamenají dostatečnou ochranu proti vodě. Záleží na konstrukčním řešení stanu, provedení švů, překryvných légách, provedení okének…

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace